زمان – دفعه بازیگر افسانه ازدواج فرزند

زمان – دفعه: بازیگر افسانه ازدواج فرزند سینما زندگی احساس اخبار سینما

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی رد پای دلالان در کمبود مواد اولیه بطری و بسته بندی

    چندی است کمبود و گرانی بطری، صنایع مرتبط با این بخش را با پرسشها زیادی مواجه کرده هست؛ بررسی ها نشان می دهد تخلفی در عرضه به وسیله پتروشیمی ها در بورس رخ نداده

    رد پای دلالان در کمبود مواد اولیه بطری و بسته بندی

    رد پای دلالان در کمبود مواد اولیه بطری و بسته بندی

    عبارات مهم : بازار

    چندی است کمبود و گرانی بطری، صنایع مرتبط با این بخش را با پرسشها زیادی مواجه کرده هست؛ بررسی ها نشان می دهد تخلفی در عرضه به وسیله پتروشیمی ها در بورس رخ نداده و این بار نیز رد پای دلالان به چشم می خورد که از خلاءهای قانونی در بعضی زمینه ها سوءاستفاده کرده اند.

    به گزارش ایرنا، در هفته های اخیر و بعد از نوسان قیمت ارز رسمی و بازار ثانویه، بازار محصولات پتروشیمی به خاص پت (PET – ماده اولیه تولید بطری آب معدنی، روغن و مواد غذایی) دچار التهاب شده است به طوری که علاوه بر زیاد کردن قیمت، بازار با کمبود آن مواجه است.

    در این میان بعضی شرکت های تولید آب معدنی و … ادعا کرده اند که به علت کمبود و گرانی پت و عدم امکان بسته بندی، ناچار شده است اند که میزان تولید خود را کم کردن دهند.

    رد پای دلالان در کمبود مواد اولیه بطری و بسته بندی

    در مواجهه با این وضعیت، از یک سو مصرف کنندگان بخش پایین دستی می گویند، تولید و عرضه مواد اولیه کم شده است است ولی از سوی دیگر، عرضه کنندگان بخش بالادستی اعلام می کنند که با همه ظرفیت مشغول تولید محصولات اند و کاهشی در عرضه رخ نداده است.

    بررسی ها نشان می دهد که هر 2 گروه درست می گویند و مسئله مهم به دلالان و سوداگرانی باز می گردد که با سوءاستفاده از شرایط موجود و با تضییع حقوق مصرف کنندگان واقعی، مشغول خرید ارزان مواد اولیه در داخل و احتکار یا فروش گران به کشورهای همسایه هستند.

    چندی است کمبود و گرانی بطری، صنایع مرتبط با این بخش را با پرسشها زیادی مواجه کرده هست؛ بررسی ها نشان می دهد تخلفی در عرضه به وسیله پتروشیمی ها در بورس رخ نداده

    همچنین در بررسی علت کمبود و گرانی مواد اولیه بطری، رد پای تولیدکنندگان «پلی فرم» نیز دیده می شود.

    تولیدکننده «پلی فرم» مواد اولیه پت را از بورس کالا گرفته و با انجام عملیات تکمیلی روی آنها باید مواد را آماده عرضه به کارخانه های تولید آب معدنی، روغن نباتی و .. کند، ولی این مساله رخ نداده و تولیدات «پلی فرم سازان» به جای کارخانه های داخلی، به خارج از مرزها صادر شده است است.

    برای ریشه یابی عامل این کمبود در بازار پت که باعث پرسشها عدیده در صنایع آب معدنی، روغن و… شده است است به سراغ بازیگران و نقش آفرینان این بازار یعنی تولیدکنندگان بالادستی، بورس کالا و مصرف کنندگان نهایی بخش پایین دستی رفتیم.

    رد پای دلالان در کمبود مواد اولیه بطری و بسته بندی

    ** انگشت اتهام مصرف کنندگان به سوی پتروشیمی های بالادستی

    فعالان صنایع پایین دستی پتروشیمی و تولیدکنندگانی که با مواد اولیه سر و کار دارند، می گویند نوسانات قیمت ارز، باعث زیاد کردن میل به به صادرات محصولات پتروشیمی ها شده است به طوری که آنها جهت کسب درآمد بیشتر، کمتر محصولات خود را در بورس عرضه می کنند؛ از این رو تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی مرتبط با این محصولات با مسئله روبرو شده است است.

    چندی است کمبود و گرانی بطری، صنایع مرتبط با این بخش را با پرسشها زیادی مواجه کرده هست؛ بررسی ها نشان می دهد تخلفی در عرضه به وسیله پتروشیمی ها در بورس رخ نداده

    «حمید صمدی» مدیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بهای مواد اولیه ظروف یکبار مصرف نسبت به پارسال تقریباً 2 برابر شده است است.

    وی اظهار داشت: «بیشتر مواد اولیه ما داخلی است و زیاد کردن قیمت به پتروشیمی ها برمی گردد که خوراک را ارزان تر می گیرند ولی قیمت محصول را بالاتر می گذارند و بعضی نیز جهت اینکه گرانتر بفروشند، در بورس کمتر عرضه می کنند.»

    رد پای دلالان در کمبود مواد اولیه بطری و بسته بندی

    رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف، صادرات مواد اولیه، زیاد کردن قیمت دلار، کم کردن عرضه مواد اولیه در بورس و رقابتی شدن آن را از دیگر دلایل گرانی مواد اولیه عنوان کرد.

    صمدی با یادآوری اینکه ظروف یکبار مصرفی پلیمری و سلولزی هستند، گفت: هر سال بیش از یک میلیون تن مواد پلیمری در تهیه ظروف یکبار مصرف استفاده می شود.

    رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف با اعلام اینکه فعالان زیادی در این صنف مشغولند، مسئله مهم دراین صنف را گرانی ظروف دانست و تاکید کرد که کمبودی در بازار ظروف یکبار مصرف نداریم.

    «پیمان فروهر» دبیر انجمن تولیدکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی نیز در گفت وگو با ایرنا، از زیاد کردن 20 درصدی قیمت این محصول خبر داد و گفت: با توجه به زیاد کردن 370 درصدی قیمت مواد اولیه جهت کارخانجات تولیدی و بسته بندی آب معدنی و نقش 60 درصدی آن در قیمت نهایی آن، «اصلاً ما نباید آب معدنی تولید کنیم».

    وی با بیان اینکه مسئله تامین مواد اولیه کارخانجات آب معدنی از سه ماهه آخر پارسال شروع شد، گفت: این اوضاع با بروز نوسان های ارزی ادامه یافت که منجر شد پتروشیمی ها مبنا را قیمت ارز رسمی (4200 تومان) قرار دهند.

    فروهر اظهارداشت: «برخی مواد اولیه را خریدند و به صورت خام صادر کردند یا ارز آن را فروختند و بعضی دیگر نیز مواد را به پلی فرم (ماده اولیه تولید بطری) تبدیل و سپس صادر می کنند».

    وی افزود: «البته یک عده دلال نیز وجود دارد که مصرف کننده واقعی نیستند و این مواد اولیه را می خرند و با توزیع در بازار اختلال به وجود می آورند».

    دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی و آشامیدن بزرگترین چالش این حوزه را تهیه ماده اولیه تولیدی بیان کرد و گفت: این مواد در بازار وجود ندارد و اگر هم باشد 400 درصد نسبت به پارسال زیاد کردن قیمت داشته است.

    ** هیچ صادراتی نداریم

    تولیدکنندگان بخش بالادستی این اتهامات را رد و عامل بی ثباتی را دلالان معرفی می کنند.

    «رضا مهدی نژاد» مدیر بازرگانی پتروشیمی تندگویان به عنوان تنها تولیدکننده پت در کشور دراین باره به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: همه تولید پت این پتروشیمی در بورس کالا عرضه می شود و بر این اساس در هفته چهار هزارو 500 تا پنج هزار تن از طریق این بورس به فروش می رسد.

    وی با تکذیب صادرات پت به وسیله این مجتمع پتروشیمی در ماه های اخیر افزود: بعد از التهاب بازار پت در کشور، هیچ صادراتی نداشتیم که آمار گمرک نیز آن را تایید می کند.

    مدیر بازرگانی پتروشیمی تندگویان ادامه داد: از تیرماه پارسال میزان تقاضا جهت پت در کشور رو به زیاد کردن گذاشت که علت مهم آن به تعطیلی یک واحد تولید پت در کشور امارات بازمی گردد، لیکن بخشی از نیاز پت کشور به وسیله این مجتمع اماراتی تامین می شد.

    وی اضافه کرد: ولی امسال با رشد شدید تقاضا جهت پت مواجه شدیم که ناشی از نوسان قیمت ارز و اختلاف قیمت رسمی و بازار آزاد است.

    مدیر بازرگانی پتروشیمی تندگویان گفت: بعد از الزام به عرضه پت به قیمت ارز 4200 تومانی در بورس کالا، دلالان از وقت استفاده کرده و آن را خریداری و به کشورهای همسایه صادر کردند که نسبت به آن اعتراض کردیم.

    ** 100 درصد تولیدات بخش بالادستی در بازار عرضه می شود

    «احمدی مهدوی ابهری» دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در این رابطه گفت: زیاد کردن قیمت مواد اولیه بسته بندی مانند «پت» (PET) درست نیست لیکن مبنای قیمت گذاری در بورس کالا« معادل 95 درصد فوب خلیج فارس ضربدر قیمت ارز رسمی» است.

    وی با بیان اینکه پتروشیمی تندگویان تنها تولیدکننده این مواد در کشور هست، افزود: هر چه پت در کشور تولید می شود در بورس کالا به فروش می رسد و حتی یک کیلو را نیز صادر نکرده ایم.

    وی به توزیع حدود پنج هزار تنی پت از طریق بورس کالا در هر هفته اشاره کرد و ادامه داد: میزان عرضه در ماه های اخیر کم نشده، بلکه مسئله این است که به علت تفاوت زیاد قیمت ارز رسمی و بازار آزاد، میزان تقاضای کاذب دلالان زیاد کردن یافته است.

    ** زیاد کردن سه برابری تقاضای پت در بورس کالا

    دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی به انتقاد تولیدکنندگان مواد غذایی و آب معدنی درخصوص مواد اولیه پت جهت بسته بندی اشاره کرد و گفت: باید از آنها پرسش شود چه اتفاقی در کشور رخ داده که تقاضا جهت پت به یکباره بیش از سه برابر زیاد کردن یافته است.

    وی اضافه کرد: مگر از سال گذشته تاکنون چند کارخانه تازه آب معدنی و مواد غذایی در کشور عزیزمان ایران راه اندازی شده است که میزان تقاضای ماده اولیه بسته بندی چندین برابر شده است است؟

    وی گفت: البته رشد تقاضا در بازار محصولات پتروشیمی فقط به پت تخصیص داده شده است ندارد و پلیمرها در مجموع با زیاد کردن سه برابری تقاضا در بورس کالا مواجه شده است اند.

    وی به سازوکار بورس کالا در فروش محصولات اشاره کرد و افزود: پارسال که با بازاری عادی مواجه بوده و نوسان ارز وجود نداشت، متقاضیان و مصرف کنندگان واقعی، متناسب با نیاز خود اقدام به خرید می کردند، ولی امسال بعد از نوسان های شدید قیمت ارز و وظیفه دولت جهت فروش محصولات به قیمت ارز 4200 تومانی در بورس کالا و زیاد کردن بهای این مواد در بازار آزاد، به یکباره حجم تقاضا چندین برابر شد.

    وی یادآورشد: زیاد کردن تقاضای کاذب باعث می شود مواد اولیه مهم به نسبت کمتری به دست مصرف کننده واقعی برسد و آنها مجبورند بخشی از نیاز خود را با قیمت بالاتر از بازار آزاد تهیه کنند.

    وی با بیان اینکه دلالان باعث کمبود و گرانی مواد اولیه پتروشیمی شده است اند، گفت: دلالان مواد اولیه پتروشیمی را با قیمت بالاتر در بازار آزاد فروخته و یا آن را گرانتر به کشورهای همسایه می فروشند.

    ** شکاف قیمتی ارز رسمی و بازار آزاد عامل فساد

    دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی عامل مهم جولان دلالان در بازار پتروشیمی را اختلاف قیمت بالای ارز رسمی و آزاد دانست و افزود: دلالان و قاچاق چیان «پت» را به قیمت حدود 6800 هزار تومان از بورس کالا خریداری کرده و به قیمت 13 تا 16 هزار تومان در بازار آزاد یا کشورهای همسایه مانند عراق، امارات و ترکیه به فروش می رسانند.

    وی اضافه کرد: اکنون به علت توقف خط تولید پت در امارات، تقاضا جهت این محصول در کشورهای خاورمیانه زیاد کردن یافته هست، بنابراین قاچاقچیان به خوبی از این وقت استفاده می کنند.

    وی جهت برطرف این مسئله اعلام کرد: باید مصرف کنندگان واقعی مواد اولیه بسته و پتروشیمی شناسایی شده است و دلالان کنار گذاشته شوند.

    ** التهاب بازار پتروشیمی بعد از نوسان قیمت ارز

    حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا راجع به عرضه محصولات پتروشیمی و پت (ماده اولیه بطری) گفت: پتروشیمی تندگویان به عنوان تنها تولید کننده پت در کشور در حال عرضه این محصول طبق تعهد خود است.

    وی به زیاد کردن تقاضا جهت پت اشاره کرد و افزود: در ماه های اخیر و بعد از نوسان قیمت ارز شاهد زیاد کردن شدید تقاضا جهت این محصولات هستیم.

    سلطانی نژاد اضافه کرد: میزان تقاضای پت در چهار ماه نخست پارسال 164 هزار تن بود ولی در مدت مشابه امسال با جهشی قابل توجه به 477 هزار تن زیاد کردن یافت که نشان دهند رشد حدود سه برابری است.

    ** رد پای صادرات پلی فرم در کمبود مواد اولیه در داخل

    مدیرعامل بورس کالا راجع به چرایی کمبود مواد اولیه مورد نیاز بطری های صنایع آب معدنی، روغن نباتی و غیره گفت: بعضی خریدارانی که از طریق سامانه «بهین یاب» مشمول خرید از بورس کالا هستند، «پلی فرم» تولید می کنند؛ آنها مواد اولیه را از بورس کالا گرفته و با انجام عملیات تکمیلی روی آن، این مواد را آماده عرضه به کارخانه های تولید آب معدنی، روغن نباتی و غیره می کنند.

    سلطانی نژاد اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد شرکت های تولید پلی فرم، بخش عمده محصولات خود را به خارج از کشور صادر می کنند به طوری که بعضی از آنها تا 80 درصد محصولشان را صادر کرده اند و این عنوان باعث کمبود مواد اولیه جهت بطری های آب معدنی، روغن و غیره در داخل کشور شده است است.

    وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون سیاست های ممنوعیت صادراتی مشمول بر «پت» بوده و «پلی فرم» که در واقع محصول تکمیلی پت به شمار می رود، مشمول بر این ممنوعیت نبوده است.

    ** صادرات پلی فرم ممنوع می شود

    مدیرعامل بورس کالا بیان داشت: البته با پیگیری هایی انجام شده است قرار است بزودی با ممنوعیت صادرات پلی فرم، مسئله کمبود مواد اولیه در داخل کشور بطرف شود.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه این شرکت ها طبق قانون جهت خرید از بورس کالا ملزم به ارایه اظهارنامه های مالیاتی هستند، گفت: صادرات گسترده پلی فرم به وسیله این شرکت ها بعد از بررسی اظهارنامه های مالیاتی آنها آشکار شد.

    مدیرعامل بورس کالا افزود: بخش عمده پلی فرم صادر شده، ولی مشخص نیست آن بخش عرضه شده است در داخل کشور به چه قیمتی به مصرف کنندگان به فروش رسیده است.

    وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان پلی فرم، محصول اولیه پت را به قیمت ارز دولتی خریداری می کنند، باید قیمت فروش محصولات آنها به شرکت های آب معدنی، روغن و غیره براساس این قیمت محاسبه شود ولی تاکنون نظارتی بر آنها نشده است.

    ** زیاد کردن نظارت بر زنجیره تولید و مصرف پت

    مدیرعامل بورس کالا با تاکید بر لزوم نظارت بر زنجیره کامل خریداران کالاهای فروخته شده است در بورس، گفت: جهت برطرف این مشکلات، تلاش کرده ایم نظارت های بیشتری بر نحوه مصرف محصولات نهایی و میانی انجام شود.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه در تناوب مصرف پت، سه بازیگر وجود دارد که باید بر آنها نظارت شود، یادآور شد: بازیگر نخست، پتروشیمی تندگویان به عنوان تنها تولید کننده پت در کشور است که اکنون همه تولید خود را در بورس عرضه می کند.

    وی اضافه کرد: بازیگر دوم، شرکت های تولید پلی فرم اند که هیچ نظارتی بر آنها نمی شود و بازیگر سوم، مصرف کنندگان نهایی پت مشمول بر کارخانه های تولید آب معدنی، روغن و مواد غذایی هستند که از پت در تولید بطری استفاده می کنند.

    ** از بین بردن واسطه های در زنجیره مصرف مواد پتروشیمی

    مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه طرح دیگری که باید انجام شود، رساندن محصول به دست مصرف کننده نهایی هست، گفت: براساس این طرح، پت تولیدی به وسیله مصرف کننده های نهایی یعنی کارخانه های آب معدنی، روغن و … خریداری می شود و در این میان، تولید کنندگان پلی فرم فقط با انجام عملیات تکمیلی بر روی این مواد، حق العمل و دستمزد خود را دریافت خواهند کرد.

    سلطانی نژاد تصریح کرد: شرکت هایی که از بورس کالا، محصولات را با قیمت ارز دولتی دریافت می کنند باید کار تولیدی انجام دهند نه اینکه با آن محصولات اقدام به تجارت و صادرات کنند.

    ** نیاز به عزم وزارت صنعت جهت پالایش سامانه بهین یاب

    سامانه بهین یاب که با نشانه عرضه براق مواد اولیه به صنایع پایین دستی پتروشیمی ایجاد شده، اکنون به علت وجود پرسشها به محلی جهت سوءاستفاده دلالان محصولات پتروشیمی و فلزی و التهاب آفرینی در بازار تبدیل شده است است.

    براساس سازوکار تعریف شده است جهت براق سازی در فروش مواد اولیه، قرار شده است محصولات پتروشیمی و فلزی از طریق بورس کالا به فروش برسند که عملکرد چندین ساله آن، نشان دهنده موفقیت این طرح است.

    اما در ماه های اخیر، به علت نقصی که در شیوه ثبت متقاضیان در سامانه بهین یاب وجود دارد، دلالان و سوداگران به نام تولیدکننده بخش پایین دستی اقدام به خرید مواد اولیه در بورس کالا و سپس صادرات آن می کنند.

    باتوجه به الزام بورس کالا به عرضه محصولات با قیمت پایه بر مبنای 4200 تومان، بین قیمت عرضه در بورس کالا و قیمت بازار آزاد فاصله زیادی ایجاد شده است است و این موضوع، انگیزه ای را جهت بعضی افراد سودجو فراهم کرده تا به سوداگری در بازار بپردازند. در نتیجه معضلات موجود، سود محصولات اولیه پتروشیمی و حتی فلزی به جای تولیدکننده به جیب تعدادی دلال و واسطه سرازیر می شود.

    یکی از کارکردهای سامانه بهین یاب، تخصیص مناسب و براق مواد اولیه به صنایع پایین دستی پتروشیمی است ولی معایبی در این سامانه وجود دارد که عدم اصلاح آن، مشکلاتی را جهت صنایع و روند تامین مواد اولیه ایجاد کرده است.

    مشکلات موجود باعث شده است است که مواد اولیه به جای رسیدن به صنایع واقعی، به دست واسطه ها می رسد و بدهید طریق، بازار سیاهی جهت بعضی محصولاتی شکل گرفته که کمبود آن در داخل کشور وجود دارد.

    واژه های کلیدی: بازار | محصولات | آب معدنی | آب معدنی | پتروشیمی | اخبار اقتصادی و بازرگانی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار